A panaszkodás lélektana - Miért szeretjük, és hogyan hagyjuk abba?

2024.07.06

A panaszkodás egy olyan tevékenység, amelyben mindannyian profi módon részt veszünk. Talán még bajnokságot is lehetne rendezni belőle. De miért is panaszkodunk? Nos, a válasz nem is olyan egyszerű. A pszichológiai kutatások szerint a panaszkodás többféle célokat szolgálhat:

  1. Érzelmi levezetés: Az egyik leggyakoribb ok az, hogy levezessük a felgyülemlett feszültséget. Olyan, mintha a fejünkben levő nyomás egy szelepen keresztül távozna. Jobb, ha szavakkal engedjük ki a gőzt, mint egy vulkánként kitörve, ugye?

  2. Támogatás keresése: Panaszkodás révén gyakran keresünk empátiát és támogatást másoktól. Amikor valaki meghallgatja a problémáinkat, azt érezzük, hogy nem vagyunk egyedül. Ez különösen igaz, ha egy munkahelyi kávészünet során panaszkodunk a főnökünkről a kollégáinknak. (Máris megvan a közös ellenség!)

  3. Figyelem felkeltése: Néha egyszerűen csak figyelemre vágyunk. A panaszkodás egy módja annak, hogy felkeltsük mások érdeklődését és szimpátiáját. Ezért van az, hogy néhányan szinte sportot űznek abból, hogy mindenen panaszkodnak.

  4. Problémamegoldás: Bár ritkábban, de a panaszkodás szolgálhat valódi problémamegoldási célokat is. Ekkor a panaszkodás valójában konstruktív kritikává válik, amely segít megtalálni a megoldást egy adott helyzetre.

Bár a panaszkodás néha hasznos lehet, hosszú távon több negatív hatása is van. Egyrészt ronthatja a hangulatunkat és a közérzetünket, másrészt negatív hatással lehet a környezetünkre. Senki sem szeret sokáig egy negatív Nándi mellett üldögélni, igaz?

A krónikus panaszkodás ráadásul rögzítheti a negatív gondolkodásmódot, és hosszú távon akár depresszióhoz is vezethet. Ha állandóan a problémákra koncentrálunk, nehéz észrevenni a jó dolgokat az életben.

Öt tipp a panaszkodás megszüntetéséhez:


  1. Tudatosítsd a panaszkodást! Az első lépés, hogy felismerd, mikor és miért panaszkodsz. Vezess naplót a panaszaidról egy hétig. Így rájössz, milyen helyzetekben és témákban vagy hajlamos panaszkodni.

  2. Keress megoldásokat, ne hibákat! Amikor valami bosszant, próbálj meg azonnal megoldást keresni a problémára, ahelyett hogy csak panaszkodnál róla. Például, ha a forgalom zavar, próbáld meg előbb indulni, vagy válts alternatív közlekedési módra.

  3. Gyakorold a hálát! Mindennap jegyezz fel három dolgot, amiért hálás vagy. Ez segít áthelyezni a fókuszt a negatív dolgokról a pozitívakra. Hamar rájössz, hogy sok jó dolog is történik veled, nem csak rossz.

  4. Állíts fel időkorlátot! Adj magadnak egy korlátozott időtartamot a panaszkodásra, például 5 percet naponta. Miután ez lejárt, térj vissza a pozitív gondolkodáshoz és a megoldáskereséshez.

  5. Kérj visszajelzést! Kérd meg a barátaidat és családodat, hogy jelezzék, amikor panaszkodsz. Néha nem is vesszük észre, hogy mennyit panaszkodunk, amíg valaki rá nem mutat.

Ha ezekkel a tippekkel nem sikerülne csökkenteni a panaszkodást, ne feledd: legalább egy jó sztorit szolgáltatsz a következő kávészünetre! :)


Források:

  • Gill, R. (2020). Why We Complain: The Psychology of Complaining. Psychology Today. Retrieved from Psychology Today
  • Kowalski, R. M. (1996). Complaints and Complaining: Functions, Antecedents, and Consequences. Psychological Bulletin, 119(2), 179-196.
  • Winch, G. (2013). The Squeaky Wheel: Complaining the Right Way to Get Results, Improve Your Relationships, and Enhance Self-Esteem. Walker Publishing Company.


© 2022 Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el